قدس آنلاین-گروه استان ها: از پیچوخمهای متعدد و جاده باریک در این مسیر که بگذریم اما عبور این جاده از حاشیه تالاب «شیمبار» باعث شده در فصلهای بارندگی، بخشیهایی از این جاده بهطور کامل زیرآب برود و تردد در آن غیرممکن شود.
زیرآب رفتن این جاده حوادث تلخی را در دهههای اخیر به یادگار گذاشته که آخرین حادثه آن به دیماه پارسال برمیگردد که آمبولانس فوریتهای پزشکی اندیکا در حین مأموریت در سیلاب گرفتار شد و یکی از تکنسینهای فوریتهای پزشکی که برای کمک آمده بود براثر این حادثه در آب غرق شد.
این جاده علاوه بر اینکه یک محور بین استانی محسوب میشود، مسیر ارتباطی بخش چلو شهرستان اندیکا با بیش از ۱۵۰ روستا با مرکز این شهرستان است که بسته شدن آن این ارتباط را بهطور کامل مسدود میکند .
ظرفیتهایی که مغفول مانده است
شهرستان اندیکا با دارا بودن ۴۸ اثر ثبت ملی تاریخی ، ظرفیت بسیار خوبی در توسعه بخش گردشگری و ایجاد درآمد در این بخش را دارد.
وجود منابع طبیعی بکر ، جزایر پشت سد و بسیاری مناطق زیبای طبیعی در این شهرستان وجود دارد که میتواند به اقامتهای بوم گردی و جذب گردشگر تبدیل شوند اما نبود جاده مطمئن برای گردشگران و محرومیت از امکانات رفاهی مناسب این شهر را در محرومیت قرار نگاه داشته است.
راه عامل توسعه
فرماندار اندیکا این شهرستان را در زمره ۳۱ شهرستان محروم کشور میداند وی میگوید: در اندیکا ۴۰۰ کیلومتر راه خاکی وجود دارد که اگر به توسعه و آسفالت آن اقدام شود میتوان در ارائه خدمات بیشتر به این مناطق و افزایش رفاه زندگی مردم کمک کرد.
علی خدری بابیان اینکه اندیکا در خوزستان بهعنوان محرومترین شهرستان در بخشهای مختلف زیرساختی و فرهنگی و بیکاری معرفیشده و طرح توسعه این شهرستانها در دستور کار دولت قرار دارد میافزاید: عمده مشکلات در این شهرستان در بخش عمرانی و زیرساختی است و زیرساختهایی ازجمله مخابرات، آب و برق و جاده با مشکلات زیادی روبهرو است.
فرماندار میگوید: اگر جاده مسجدسلیمان - اندیکا - چهارمحال بختیاری عملیاتی شود شاهد رونق بسیاری در منطقه خواهیم بود.
جاده فرعی
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان بابیان اینکه این جاده در زمان حاضر یک جاده فرعی درجه ۲ است اظهار میکند: برای اینکه این مسیر به یک جاده بین استانی تبدیل شود در حدفاصل مسجدسلیمان تا سهراهی اردل در استان چهارمحال و بختیاری نیاز به ارتقای کیفی دارد.
علی عیدی وندی اضافه میکند: برای ارتقای این جاده باید تونلهای جاده میانبر مسجدسلیمان-اهواز، تونل محلاتی در ورودی جاده سد مسجدسلیمان، تونل جدید دلا، تونل چلو، تونل تاراز به تنگ حونی و تونل چری احداث شوند تا این مسیر به یک جاده استاندارد با مشخصات یک جاده بین استانی ایمن و مناسب تبدیل شود.
وی ادامه میدهد: در سال ۹۵ بخشی از این پروژه از ورودی چم آسیاب تا سد مسجدسلیمان با اعتباری حدود یک هزار میلیارد ریال به طول ۲۰ کیلومتر شروع شد اما به دلیل عدم تأمین اعتبار پروژه با پیشرفت فیزیکی ۳۲ درصد متوقف شد.
معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اضافه میکند: تحقق این پروژه نیازمند همکاری مسئولان ۲ استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان است چراکه موقعیت استراتژیک این جاده، بحث پدافند غیرعامل، کاهش ۱۴۰ کیلومتری مسافت و مناظر گردشگری حاشیه جاده، ایمنسازی و استانداردسازی این مسیر را از اهمیت ویژهای برخوردار میکند.
نظر شما